Frequently Asked Questions
Facturen | Financieren | Koppelingen | BTW-aangifte | Communicatie | Debiteurenbeheer | Financien
Hoe kan ik dubieuze debiteuren voorkomen?
Niet altijd te voorkomen, maar win informatie in over de kredietwaardigheid van je (nieuwe) klanten.
- Stuur je algemene voorwaarden van te voren en zorg voor een correcte omschrijving van de opdracht of dienst (tarief, duur van de opdracht en betalingstermijn).
- Stuur direct na levering de factuur en zorg voor een correcte factuur. Laat eventueel een gedeelte vooruit betalen.
- Hanteer altijd een korte betalingstermijn. Geef eventueel een korting bij vooruitbetaling.
- Via ons Plattform zet je vanaf dag een een goede debiteurenadministratie op.
- Controleer dagelijks op verlopen betaaltermijnen.
Als je dit zo professioneel samen met ons opzet, wordt de kans op wanbetaling kleiner. Hiermee geef jij aan dat je debiteurenbeheer op orde is en op dubieuze debiteuren zit je waarschijnlijk niet echt te wachten.
Wanneer moet ik gaan aanmanen?
Via ons Plattform kun je instellen dat je een mail verstuurd, bijvoorbeeld al 5 dagen VOORDAT je factuur vervalt! Raar maar waar, het werkt.
- Reageer vriendelijk doch direct wanneer de betalingstermijn verstreken is. De debiteur weet dan dat je de vervaltermijn nauw in de gaten houdt en je een serieuze ondernemer bent.
- Als je “bang” bent om te bellen, besteed dat dan uit.
- Houdt een strakke planning aan met het versturen van herinneringen en houd je zelf ook aan de termijnen. Zet deze in je agenda.
- Stuur direct na het vervallen van de termijn een volgende herinnering of aanmaning.
- Reken een boete of administratiekosten op een volgende herinnering.
Wanneer ga ik bellen?
Benader de klant telefonisch als er geen reactie is gekomen op de herinneringen. Doe dit ongeveer drie dagen na de vervaltermijn van de herinnering.
Verzoek om betaling, blijf correct en sluit een telefoongesprek altijd positief af. Als er beloftes worden gedaan tot betaling, vraag je wanneer de betaling wordt verzonden.
Leg je gesprek vast en mail de afspraken die je hebt gemaakt. Kom er direct op terug als je klant zich niet aan de afspraken houdt.
Wanneer geef ik de vordering uit handen?
Wacht niet te lang met de vordering uit handen geven als de sommatie is verzonden. Dan verlies je je geloofwaardigheid.
Een incassobureau kan net dat beetje extra druk geven. Stop met werken voor deze “klant” en neem geen nieuwe opdrachten aan voordat al je facturen zijn voldaan.
Weten jullie een incassobureau voor mij?
Ja, neem contact met ons op.